Lectura del llibre del Gènesi
En aquells dies, Melquisedec, rei de Salem, portà pa i vi. Com que era sacerdot del Déu Altíssim, beneí Abram amb aquestes paraules: «Que el Déu Altíssim, creador del cel i de la terra, beneeixi Abram. Beneït sigui el Déu Altíssim, que ha posat a les teves mans els teus adversaris». I Abram li donà el delme de tot el botí.
El personatge Melquisedec surt ben poc a la Bíblia. I aquí apareix nomenat com sacerdot del Déu Altíssim. I en té totes les característiques: ofereix un sacrifici, beneeix Abram i aquest li dóna un delme (una desena part) dels seus béns.
Però, ¿qui era Melquisedec?
Som en temps d’Abram (molt abans de la institució dels levites); Lot va caure en una emboscada i fet presoner. Abraham va anar a cercar-lo… I allà va trobar Melquisedec, personatge desconegut fins llavors a la Bíblia i introduït com a rei de Salem (potser la futura Jerusalem…).
En el text que llegim avui, i sense saber res de la seva ascendència, hi trobem: “Com que era sacerdot del Déu Altíssim. Això vol dir que hi pot haver un sacerdoci legítim fora de la descendència d’Aaron…
Recordem ara d’on venen aquests costums…
Entre les dotze tribus d’Israel, n’hi va haver una d’escollida i posada a part, la de Leví. Els descendents de Leví no posseïen un territori concret, estaven repartits arreu del territori i estaven dedicats al servei del temple i els seus ingressos provenien de part de les ofrenes que els feien.
Amb el pas dels temps, hi van anar apareixent diferents classes de sacerdots, depenent de les tasques que havien de fer en el temple. Pensem que hi ha relats de cerimònies on se sacrificaven milers d’animals (imaginem el personal necessari!).
Moisès i el seu germà Aaron eren descendents de Leví; més endavant, hom va reservar el privilegi de ser gran sacerdot als descendents d’Aaron; calia doncs ser de la família d’Aaron per ser gran sacerdot.
Només aquest gran sacerdot, nomenat per a un any, tenia el privilegi d’entrar a la zona més sagrada del temple, el dia del Yom Kippur (dia del gran perdó). Aquestes eren les regles de funcionament de l’Antic Testament.
El salm que llegim avui, el 109, probablement va ser escrit per algú que era molt crític respecte al sacerdoci de Jerusalem, i s’imaginava un sacerdoci apartat dels lligams amb la família de Leví.
Més endavant, Melquisedec ha estat considerat com un precursor del Messies: una ofrena de pa i vi de mans reials, d’un veritable sacerdot del Déu altíssim…
Nosaltres, els cristians, hi reconeixem el gest de Jesús i hi descobrim la continuïtat del projecte de Déu.
Potser aquesta ciutat de Salem de la qual Melquisedec n’era el rei, no és altra que Jerusalem, la residència del Déu Altíssim…
Oracle del Senyor el meu Senyor:
«Seu a la meva dreta,
i espera que faci dels enemics
l’escambell dels teus peus».
Que el Senyor estengui lluny des de Sió
el poder del teu ceptre.
Impera enmig dels enemics. R.
«Ja eres príncep el dia que vas néixer,
tens la glòria sagrada des del si de la mare,
abans de l’aurora jo t’he engendrat». R.
El Senyor no es desdiu del que jurà:
«Ets sacerdot per sempre,
segons l’orde de Melquisedec». R.
R. «Ets sacerdot per sempre, segons l’orde de
Melquisedec».
El nucli d’aquest salm “reial” és constituït per un oracle del Senyor, que proclama els privilegis concedits als reis davídics el dia de la seva entronització.
Aquest oracle s’articula en tres parts, introduïdes i ampliades per la paraula del salmista:
—El primer privilegi del rei és el de ser lloctinent del Senyor i partícip de la seva sobirania:
“Seu a la meva dreta, i espera que faci dels enemics l’escambell dels teus peus».
Que el Senyor estengui lluny des de Sió el poder del teu ceptre. Impera enmig dels enemics”.
—El segon rau en la seva filiació divina, fundada en una adopció per part de Déu:
Ja eres príncep el dia que vas néixer, tens la glòria sagrada des del si de la mare, abans de l’aurora jo t’he engendrat”.
—El tercer és la seva condició de sacerdot “com ho fou Melquisedec”, sacerdot del Déu
Altíssim (Gn 14,18) (vegeu els comentaris de la primera lectura que llegim avui):
“Ets sacerdot per sempre, segons l’orde de Melquisedec”
És un salm-reial: l’escena es desenvolupa a la “sala del tron” del palau reial de Jerusalem, que s’eleva a la “dreta” del temple quan un mira cap a l’orient.
Després de la cerimònia religiosa (la unció) que té lloc al temple, ve l’entronització mitjançant un ritual precís, com el de qualsevol cort oriental: en nom de Déu, un profeta convida el nou rei a “asseure’s al seu tron”..
Amb el temps –sobretot després de l’exili– aquest salm va servir per a encoratjar l’esperança messiànica d’Israel. En aquest mateix sentit l’utilitza el Nou Testament, citant-lo repetidament com un testimoni profètic de la dignitat messiànica de Jesús, el Rei i Sacerdot de la Nova Aliança.
Jesús, el meu rei. No un rei al palau del Louvre o de Versalles, sinó al meu cor i en la meva vida. “El meu rei” no regna com els altres reis de la terra. No “domina” (Mt 20,25) fent sentir el seu poder, sinó fent-se “servidor”: “el Fill de l’Home no va venir a ser servit, sinó a servir, i a donar la seva vida”. Vull que regni en cada minut de la meva vida: que sigui el rei del meu esperit, del meu treball, del meu cor…
Lectura de la primera carta de sant Pau als cristians de Corint
Germans, aquesta tradició que jo he rebut i que us he transmès a vosaltres ve del Senyor; Jesús, el Senyor, la nit que havia de ser entregat prengué el pa, i, dient l’acció de gràcies, el partí i digué: «Això és el meu cos, ofert per vosaltres. Feu això per celebrar el meu memorial». Igualment prengué el calze, havent sopat, i digué: «Aquest calze és la nova aliança segellada amb la meva sang. Cada vegada que en beureu, feu-ho per celebrar el meu memorial». Així, doncs, cada vegada que mengeu aquest pa i beveu aquest calze anuncieu la mort del Senyor fins que torni.
Sant Pau en diu aquí el veritable sentit de la paraula “tradició”: no és només un hàbit, un costum sinó un sediment preciós que ens transmetem de generació en generació.
Quan nosaltres transmetem el preciós dipòsit de la fe, tenim el deure de verificar que ve del Senyor i no pas de les nostres idees personals.
El poble cristià està pendent de la vinguda del Crist; som el poble de l’espera…
I ho diem a cada Eucaristia: Veniu, Senyor Jesús!
I també en el Pare Nostre: Vingui a nosaltres el vostre regne.
I si Jesús ens diu que repetim sovint aquesta pregària, és per educar-nos en l’esperança. Que siguem impacients del seu Regne, de la seva vinguda.
És aquesta transmissió fidel que ha construït progressivament el Cos de Crist al llarg de la història de la humanitat.
La darrera frase de la Bíblia és: “Vine, Senyor Jesús”.
Quan nosaltres ho diem, estem cridant pel dia quan ell ens reunirà des de tots els racons del món per ser només un sol Cos…
Lectura de l’evangeli segons sant Lluc
Un dia Jesús parlava del Regne de Déu a la gent i curava els qui en tenien necessitat. Veient que començava a fer-se tard, els dotze anaren a dir-li: «Acomiadeu la gent. Que vagin a passar la nit als pobles o a les masies del voltant, i puguin trobar-hi queviures; aquí és un lloc despoblat». Jesús els digué:
«Doneu-los menjar vosaltres mateixos». Ells respongueren: «Només tenim cinc pans i dos peixos. Hem d’anar nosaltres mateixos a comprar menjar per tota aquesta gentada?». Tots plegats eren uns cinc mil homes. Ell digué als deixebles: «Feu-los seure en grups de cinquanta». Els deixebles ho feren i tothom s’assegué. Jesús prengué els cinc pans i els dos peixos, alçà els ulls al cel, els beneí, els partí i els donava als deixebles perquè els servissin a la gent. Tothom en menjà tant com volgué i recolliren dotze coves de les sobres.
La festa del Corpus sorgeix en una època en què alguns qüestionaven el valor de l’Eucaristia i la presència real del Senyor al pa i al vi eucarístic. D’aquí la pràctica de treure l’Eucaristia al carrer: les processons.
De la mateixa manera que alimentem el nostre cos –i hem de fer-ho bé-, potser també hem d’adonarnos que hem de tenir cura en alimentar la nostra interioritat més fonda i autèntica. Alimentar les nostres motivacions i disposicions. Alimentar els nostres horitzons i realitzacions. Alimentar el nostre cor.
“Un dia Jesús parlava del Regne de Déu a la gent i curava els qui en tenien necessitat…” Jesús anuncia el Regne de Déu amb paraules i fets.
Cal notar que sant Lluc ha volgut relacionar la multiplicació dels pans i els peixos amb l’Eucaristia en utilitzar els mateixos termes: “…Jesús prengué els cinc pans i els dos peixos, alçà els ulls al cel, els beneí, els partí i els donava als deixebles…”
“…Veient que començava a fer-se tard…”. Els deixebles van pensar en una solució: dispersar-los i que cadascú s’espavili per ell mateix. Jesús no ho accepta pas: el Regne de Déu és un misteri de reunió, no d’anar cadascú pel seu compte!
I els diu: “…Doneu-los menjar vosaltres mateixos…”. Els deixebles pensen que si Jesús els diu això, és perquè creu que tenen els mitjans per fer-ho… Anar a comprar el menjar per tot arreu? Doncs no; Jesús els diu simplement: “…Feu-los seure en grups de cinquanta.” Jesús ha escollit la solució de la reunió, de la reunió organitzada, d’una comunitat de comunitats…
“Beneí” els pans: això és reconèixer el pa com a do de Déu i demanar-li de saber-lo utilitzar al servei dels afamats. I això té relació directa amb la iniciativa de la preparació dels dons a la Missa (el que abans en dèiem l’Ofertori): cal entendre clarament “dons de Déu”.
Quan nosaltres aportem el pa i el vi que són simbòlics de tot el cosmos i de tot el treball de la humanitat, nosaltres reconeixem que tot és do de Déu, que nosaltres no en som pas propietaris.
I aquest gest, repetit a cada Eucaristia, ens va transformant a poc a poc fins a fer de nosaltres administradors de la nostra riquesa pel bé de tots.
És en aquest gest de despossessió d’on podem treure l’audàcia dels miracles. Quan els diu:
“Doneu-los menjar vosaltres mateixos”, Jesús els volia fer veure que ells tenen recursos insospitats, inimaginats… però amb la condició de reconèixer-ho tot com a do de Déu!
Per la nostra part, si davant dels afamats del món sencer, Jesús ens diu avui “Doneu-los menjar vosaltres mateixos”: no tenim també nosaltres recursos que ignorem?
Mentre que els tres evangelis sinòptics relaten la institució de l’Eucaristia la tarda de Dijous Sant, amb, en el cas de Lluc, l’ordre del Senyor “Feu això en memòria meva”, sant Joan relata el rentament de peus i la recomanació de Jesús: “Això que jo he fet amb vosaltres, feu-ho vosaltres també”.
La qual cosa vol dir que hi ha dues maneres indissociables de celebrar el memorial de Jesucrist: no només compartir l’Eucaristia sinó posar-nos al servei dels altres (servei simbolitzat pel rentament de peus), és a dir, més concretament, multiplicar les riqueses del món per repartir-les a tots els homes.
En el relat que hem llegit són significatius els números i la seva simbologia: ja ens hi hem trobat altres vegades: 5 pans; 50 persones en cada grup de comensals; 5000 homes en total. En la Bíblia, el “5” és el número de l’Esperit. Recordem la “Pentecosta”, que significa “50”…
I com a comunitat de l’Esperit no es mouen per l’afany d’acaparar. Al contrari: han posat en comú tot el que tenien. (5 pans i 2 peixos. 5+2 = 7. El 7 significa totalitat).
En el relat notem que Jesús els dóna dos mandats: Doneu-los vosaltres de menjar (”Doneu-los menjar vosaltres mateixos”) i organitzeu-vos (“Feu-los seure en grups de cinquanta”).
Potser també ens ho diu als deixebles del segle XXI.
Primer mandat: Cuideu-los, sentiu-vos responsables i corresponsables de la vida dels vostres germans.
Segon mandat: “Poseu-vos en marxa”. Cal fer i construir comunitat. Cal deixar de ser massa, multitud anònima. Cal sentir-se partícip i corresponsable de la marxa de les coses. Cal aportar allà on estem. I motivar que cadascú aporti allò que és i que té.
Aquesta multiplicació de pans i peixos i aquest àpat, és un signe clar de l’eucaristia: el Cos i la Sang de Jesús són aliment i beguda, que ens comuniquen la vida pasqual i divina, que Jesús comparteix amb nosaltres, per tal que tinguem vida en abundància i mantinguem comunió amb ell.
L´eucaristia ens connecta i compromet amb la justícia de tot el món,
Com diu el bisbe Casaldàliga, al nostre món només hi ha dues coses importants: l’existència de Déu i la fam del món.
Diada de Corpus: sóc una barra de pa en un menjador de famolencs…
Entre les dotze tribus d’Israel, n’hi va haver una d’escollida i posada a part, la de Leví. Els descendents de
Leví…estaven dedicats al servei del temple i els seus ingressos provenien de part de les ofrenes que els feien.
Moisès i el seu germà Aaron eren descendents de Leví… calia ser de la família d’Aaron per ser gran sacerdot.
El salm 109…imagina un sacerdoci apartat dels lligams amb la família de Leví.
Més endavant, Melquisedec ha estat considerat com un precursor del Messies…
…els privilegis concedits als reis davídics el dia de la seva entronització.
L’escena es desenvolupa a la “sala del tron” del palau reial de Jerusalem, que s’eleva a la “dreta” del temple quan un mira cap a l’orient.
És un testimoni profètic de la dignitat messiànica de Jesús, el Rei i Sacerdot de la Nova Aliança.
Sant Pau en diu aquí el veritable sentit de la paraula “tradició”: no és només un hàbit, un costum sinó un sediment preciós que ens transmetem de generació en generació.
…tenim el deure de verificar que ve del Senyor i no pas de les nostres idees personals
I també en el Pare Nostre: Vingui a nosaltres el vostre regne.
I si Jesús ens diu que repetim sovint aquesta pregària, és per educar-nos en l’esperança. Que siguem impacients del seu Regne, de la seva vinguda.
…hem d’adonar-nos que hem de tenir cura en alimentar la nostra interioritat més fonda i autèntica.
“Un dia Jesús parlava del Regne de Déu a la gent i curava els qui en tenien necessitat…” Jesús anuncia el Regne de Déu amb paraules i fets.
Cal notar que sant Lluc ha volgut relacionar la multiplicació dels pans i els peixos amb l’Eucaristia en utilitzar els mateixos termes…
“Beneí” els pans: això és reconèixer el pa com a do de Déu i demanar-li de saber-lo utilitzar al servei dels afamats. …cal entendre clarament “dons de Déu”.
És en aquest gest de despossessió d’on podem treure l’audàcia dels miracles. Quan els diu: “Doneu-los menjar vosaltres mateixos”, Jesús els volia fer veure que ells tenen recursos insospitats, inimaginats… però amb la condició de reconèixer-ho tot com a do de Déu!
L´eucaristia ens connecta i compromet amb la justícia de tot el món,
Com diu el bisbe Casaldàliga, al nostre món només hi ha dues coses importants: l’existència de Déu i la fam del món.
Diada de Corpus: sóc una barra de pa en un menjador de famolencs…
1 En temps d’Amrafel, rei de Xinar, Arioc d’El·lassar, Quedorlaómer d’Elam i Tidal de Goïm, * 2 aquests quatre reis van declarar la guerra a Bera, rei de Sodoma, a Birxà, rei de Gomorra, a Xinab, rei d’Admà, a Xeméber, rei de Seboïm * i al rei de Bela, és a dir, de Sóar. * 3 Aquests darrers es van aplegar a la vall de Sidim, recoberta avui pel Mar Mort. 4 Durant dotze anys havien estat vassalls de Quedorlaómer, però l’any tretzè es van revoltar. 5 L’any següent, el catorzè, Quedorlaómer i els reis aliats d’ell van venir i van derrotar els rafaïtes a Aixterot-Carnaim, * els zuzites a Am, els emites * a la plana de Quiriataim * 6 i els horites a les seves muntanyes de Seïr, fins a Elparan, * al límit del desert.
7 Després van tornar enrere fins a Enmixpat, que és Cadeix. Van derrotar els amalequites per tot el seu territori i també els amorreus que habitaven a Hassasson-Tamar. * 8 Llavors els reis de Sodoma, Gomorra, Admà, Seboïm i Bela, és a dir, Sóar, van avançar amb les seves tropes i es van desplegar en ordre de batalla a la vall de Sidim 9 per combatre contra els reis Quedorlaómer d’Elam, Tidal de Goïm, Amrafel de Xinar i Arioc d’El·lassar. Eren quatre reis contra aquells cinc.
10 A la vall de Sidim hi havia pous de betum pertot arreu. Els reis de Sodoma i de Gomorra van fugir, i van caure dintre els pous. Els supervivents es van refugiar a la muntanya. 11 Els vencedors s’endugueren tots els béns i els queviures de Sodoma i de Gomorra i se’n van anar. 12 Lot, nebot d’Abram, vivia a Sodoma; quan se’n van anar, també se’l van endur a ell amb tots els seus béns.
13 Un fugitiu anà a explicar-ho a Abram, l’hebreu, que estava acampat a les Alzines de Mambré, l’amorreu, germà d’Eixcol * i d’Aner, que eren aliats d’Abram. 14 En saber que el seu nebot * havia caigut captiu, Abram va mobilitzar els seus homes, tres-cents divuit servents nascuts a casa seva, i es va llançar en persecució de l’enemic fins a Dan. 15 Abram va dividir els seus servents en grups i atacà de nit. Va derrotar aquells reis i els va perseguir fins a Hobà, * al nord de Damasc. 16 Va recuperar tots els béns i alliberà Lot, el seu nebot, amb tots els seus béns, les dones i els altres captius.
17 Després de la seva victòria contra Quedorlaómer i els altres reis aliats, Abram ja se’n tornava, quan el rei de Sodoma sortí a trobar-lo a la vall de Xavé, que és la vall del Rei.
18 Melquisedec, * rei de Salem, * va portar pa i vi. Era sacerdot del Déu altíssim, * 19 i va beneir Abram tot dient:
—Beneït siguis, Abram, pel Déu altíssim, creador del cel i de la terra. 20 Beneït sigui el Déu altíssim, que t’ha posat a les mans els enemics.
Abram li va donar una desena part * de tot el botí.
21 El rei de Sodoma va dir a Abram:
—Torna’m els meus homes i queda’t amb els béns.
22 Abram li va respondre:
—Alço la mà vers el Senyor, el Déu altíssim, creador del cel i de la terra, 23 jurant que no prendré ni un fil, ni una corretja de sandàlia, ni res que sigui teu. No vull que puguis dir: “He enriquit Abram.” 24 Per a mi, només accepto el que els meus homes han menjat i la part que toca als aliats que m’han acompanyat, Aner, Eixcol i Mambré: aquests prendran la part que els toca.
Oracle del Senyor al meu senyor *
1 Referit a David. Salm.
Oracle del Senyor al meu senyor: *
«Seu a la meva dreta, *
mentre faig dels enemics
l’escambell dels teus peus.» *
2 Que el Senyor estengui lluny, des de Sió,
el poder del teu ceptre.
Impera enmig dels enemics.
3 «Ja eres príncep el dia que vas néixer,
tens la glòria sagrada des del si de la mare;
des de l’aurora, com rosada, jo t’he engendrat.» *
4 El Senyor no es desdiu del que jurà: *
«Ets sacerdot per sempre
segons l’ordre de Melquisedec.»
5 El Senyor és al teu costat *
i abat els reis el dia que s’indigna.
6 Judica els pobles, amuntega cadàvers, *
abat caps * arreu de la terra. *
7 En ple camí beuràs al torrent; *
per això redreçaràs el cap. *
1 Sigueu imitadors meus, * com jo ho sóc de Crist.
2 Us felicito perquè us recordeu sempre de mi i conserveu els ensenyaments tal com us els vaig transmetre. * 3 Però vull que comprengueu que Crist és cap de tot home, * l’home és cap de la dona, i Déu és cap de Crist. * 4 Quan un home prega o profetitza amb el cap cobert, deshonora el seu cap, 5 i quan una dona prega o profetitza amb el cap sense cobrir, deshonora el seu cap, perquè és igual que si anés rapada. *
6 Per tant, si una dona no es vol cobrir, que es talli els cabells; però si li fa vergonya de tallar-se’ls o de rapar-se, que es cobreixi. 7 Pel que fa a l’home, no s’ha de cobrir el cap, perquè és imatge * i glòria de Déu, mentre que la dona és la glòria de l’home. 8 No és l’home que va ser tret de la dona, sinó la dona de l’home.
* 9 Ni tampoc l’home no va ser creat per causa de la dona, sinó la dona per causa de l’home. * 10 Per això la dona, per respecte als àngels, * ha de portar al cap un signe de la dignitat que té. * 11 D’altra banda, per al Senyor no hi ha dona sense home ni home sense dona; 12 perquè si bé la dona va ser treta de l’home, també és cert que l’home neix de la dona, i tot ve finalment de Déu. *
13 Judiqueu-ho vosaltres mateixos: ¿és correcte que una dona pregui a Déu amb el cap descobert? 14 ¿No us ensenya la mateixa naturalesa que els cabells llargs són un deshonor per a l’home, 15 però, en canvi, són motiu de glòria per a la dona? És que la cabellera li ha estat donada com un vel.
16 I si algú encara vol discutir-ho, sàpiga que nosaltres no tenim aquest costum, ni tampoc les esglésies de Déu.
17 Després de les instruccions que us acabo de donar, el que ara us diré no serà per a felicitar-vos: quan us reuniu, no és en bé vostre, sinó en mal. * 18 Primer de tot, sento a dir que, quan us reuniu en comunitat, hi ha divisions entre vosaltres, i en part ho crec: 19 certament cal que hi hagi grups oposats, * perquè es vegi qui de nosaltres resisteix la prova. 20 El resultat és que, quan us reuniu tots alhora, * ja no celebreu el sopar del Senyor, 21 perquè, en el moment de l’àpat, cadascú menja el sopar que ha portat, i mentre els uns passen gana els altres beuen massa. * 22 ¿Que no teniu les vostres cases, si voleu menjar i beure? ¿O bé menyspreeu l’Església de Déu i voleu avergonyir els qui no tenen res? * Què us haig de dir? Que us en felicito? En això no us puc pas felicitar!
23 La tradició que jo he rebut * i que us he transmès a vosaltres ve del Senyor. Jesús, el Senyor, la nit que havia de ser entregat, prengué el pa, 24 digué l’acció de gràcies, el partí i digué: «Això és el meu cos, ofert per vosaltres. Feu això, que és el meu memorial.» 25 I havent sopat féu igualment amb la copa, tot dient: «Aquesta copa és la nova aliança segellada amb la meva sang. * Cada vegada que en beureu, feu això, que és el meu memorial.» * 26 Perquè cada vegada que mengeu aquest pa i beveu aquesta copa anuncieu la mort del Senyor fins que ell vingui. *
27 Així, doncs, qui mengi el pa o begui la copa del Senyor indignament haurà de respondre del cos i la sang del Senyor. * 28 Que cadascú s’examini a si mateix, * abans de menjar el pa i beure la copa, 29 perquè qui menja i beu sense tenir present que es tracta del cos del Senyor, * menja i beu la pròpia condemna. 30 Per això hi ha tants malalts i gent delicada entre vosaltres, i alguns han mort. * 31 Si ens examinéssim nosaltres mateixos, el Senyor no ens judicaria. 32 Ara, però, ell ens judica per corregir-nos i perquè no siguem condemnats amb el món. * 33 Per tant, germans meus, quan us reuniu per menjar, sigueu sol·lícits els uns pels altres. 34 Si algú té gana, que mengi a casa seva, no fos cas que les vostres reunions es convertissin en motiu de condemna. Totes les altres coses, les determinaré quan vingui.
1 Jesús va reunir els Dotze * i els donà poder i autoritat per a treure tots els dimonis i guarir malalties. *
2 I els envià a anunciar el Regne de Déu i a curar els malalts. * 3 Els digué:
—No prengueu res per al camí: ni bastó, ni sarró, ni pa, ni diners, i no us endugueu dos vestits. * 4
Quan entreu en una casa, quedeu-vos-hi fins que deixeu aquell lloc. * 5 I si no us acullen, sortiu d’aquella població i espolseu-vos la pols dels peus com a acusació contra ells. *
6 Ells se’n van anar i passaven pels pobles anunciant la bona nova i curant pertot arreu.
7 El tetrarca Herodes * va sentir parlar de tot el que succeïa, i estava intrigat, perquè alguns afirmaven:
«Joan ha ressuscitat d’entre els morts»; 8 alguns altres deien: «Elies s’ha aparegut»; * i d’altres: «Ha ressuscitat un dels antics profetes.» * 9 Herodes va dir:
—A Joan, jo el vaig fer decapitar. Però, qui és aquest de qui sento a dir tot això?
I buscava la manera de veure Jesús. *
10 A la tornada, els apòstols explicaren a Jesús el que havien fet. * Ell se’ls endugué tots sols cap a una vila anomenada Betsaida. * 11 Però la gent ho va saber i el seguiren. Jesús els acollí i els parlava del Regne de Déu, i guaria els qui en tenien necessitat. * 12 El dia començava a declinar, i els Dotze s’acostaren a dirli: —Acomiada la gent, i que vagin als pobles i a les masies del voltant per trobar allotjament i menjar. Aquí som en un lloc despoblat.
13 Però Jesús els digué:
—Doneu-los menjar vosaltres mateixos.
Ells respongueren:
—Només tenim cinc pans i dos peixos; si de cas hauríem d’anar nosaltres mateixos a comprar menjar per a tota aquesta gentada.
14 Hi havia, en efecte, uns cinc mil homes. Llavors Jesús digué als seus deixebles:
—Feu-los seure en grups de cinquanta.
15 Ells ho van fer així, i tothom s’assegué. 16 Jesús prengué els cinc pans i els dos peixos, alçà els ulls al cel, els beneí, els partí i en donava als deixebles perquè els servissin a la gent. * 17 Tots en van menjar i quedaren saciats. Després van recollir dotze cistelles dels bocins de pa que havien sobrat. *
18 Una vegada que Jesús feia pregària en un lloc apartat, * els seus deixebles eren amb ell. * Llavors els preguntà: —Qui diu la gent que sóc jo?
19 Ells respongueren:
—Uns diuen que ets Joan Baptista; d’altres, que ets Elies; d’altres, que ha ressuscitat un dels antics profetes. *
20 Ell els preguntà:
—I vosaltres, qui dieu que sóc?
Pere li respongué:
—El Messies de Déu. *
21 Però ell els manà severament que no ho diguessin a ningú. *
22 Jesús afegí:
—Cal que el Fill de l’home * pateixi molt. Els notables, els grans sacerdots i els mestres de la Llei * l’han de rebutjar, ha de ser mort i ha de ressuscitar el tercer dia. *
23 I deia a tothom: *
—Si algú vol venir amb mi, que es negui a ell mateix, que prengui cada dia la seva creu i que em segueixi. * 24 Qui vulgui salvar la seva vida, la perdrà, però el qui la perdi per mi, la salvarà. * 25 Què en treu l’home de guanyar tot el món si es perd o es destrueix a ell mateix? 26 Si algú s’avergonyeix de mi i de les meves paraules, el Fill de l’home s’avergonyirà d’ell quan vindrà en la seva glòria i en la glòria del seu Pare i dels sants àngels. * 27 Us ho asseguro amb tota veritat: alguns dels qui són aquí no moriran sense haver vist el Regne de Déu. *
28 Uns vuit dies després d’haver-los dit tot això, Jesús va prendre amb ell Pere, Joan i Jaume * i pujà a la muntanya a pregar. * 29 Mentre pregava, l’aspecte del seu rostre va canviar * i el seu vestit es tornà d’una blancor esclatant. 30 Llavors dos homes es posaren a conversar amb ell. Eren Moisès i Elies, * 31 que es van aparèixer gloriosos i parlaven de la partença de Jesús, que s’havia d’acomplir a Jerusalem. * 32 A Pere i els seus companys, la son els vencia, però es van desvetllar i van veure la glòria de Jesús i els dos homes que estaven al seu costat. 33 Quan aquests ja se separaven de Jesús, Pere li digué:
—Mestre, és bo que estiguem aquí dalt. Hi farem tres cabanes: una per a tu, una per a Moisès i una altra per a Elies. No sabia què deia. 34 Encara ell parlava així, quan es formà un núvol que els anà cobrint. * Ells s’esglaiaren, en veure que entraven dins el núvol.
35 Llavors va sortir del núvol una veu que deia: —Aquest és el meu Fill, * el meu elegit; * escolteu-lo. *
36 Així que s’hagué sentit la veu, Jesús es quedà tot sol. *
Ells guardaren silenci, i aquells dies no explicaren a ningú res del que havien vist. *
37 L’endemà, quan baixaven de la muntanya, * sortí a rebre’l una gentada. 38 Un de la gent cridà:
—Mestre, t’ho demano, fixa’t en el meu fill; és l’únic que tinc. 39 Sovint un esperit se n’apodera i, tot d’una, es posa a xisclar, li provoca convulsions i li fa treure bromera, i, quan finalment se n’allunya, el deixa masegat de cap a peus. 40 He demanat als teus deixebles que l’hi traguessin, però no han pogut. *
41 Jesús exclamà: —Generació descreguda i rebel! * Fins quan hauré d’estar amb vosaltres i us hauré de suportar? Porta’m aquí el teu fill.
42 Tot just el noi s’acostava, que el dimoni el va rebatre a terra i li provocà fortes convulsions. Llavors Jesús increpà l’esperit maligne, va guarir el noi i el va tornar al seu pare. 43 I tothom quedà meravellat de la grandesa de Déu.
Com que tothom s’admirava de tot el que feia, Jesús digué als seus deixebles: 44 —Que us quedin ben gravades aquestes paraules: el Fill de l’home ha de ser entregat en mans dels homes.
45 Però ells no entenien què volia dir. El significat d’aquestes paraules els era amagat i els resultava incomprensible. Però tenien por de fer-li preguntes sobre aquesta qüestió. *
46 Els deixebles començaren a preguntar-se * quin d’ells era el més important. * 47 Jesús, que coneixia els pensaments del seu cor, * va agafar un infant, el posà al seu costat 48 i els digué:
—Qui acull aquest infant en nom meu, a mi m’acull, * i qui m’acull a mi, acull el qui m’ha enviat, * perquè el més petit de tots vosaltres, aquest és el més gran. *
49 Aleshores Joan * li digué:
—Mestre, n’hem vist un que es valia del teu nom per a treure dimonis * i hem mirat d’impedir-ho, perquè no és dels qui vénen amb nosaltres. *
50 Jesús els respongué:
—No ho impediu. Qui no està contra vosaltres, està amb vosaltres. *
51 Quan es complien els dies en què Jesús havia de ser endut al cel, * resolgué de fer camí cap a Jerusalem. * 52 Va enviar missatgers davant seu, i ells, tot caminant, entraren en un poble de samaritans per preparar la seva arribada. 53 Però no el volgueren acollir, perquè ell s’encaminava a Jerusalem. *
54 En veure-ho, els deixebles Jaume i Joan van dir-li:
—Senyor, ¿vols que diguem que baixi foc del cel i els consumeixi? *
55 Però Jesús es girà i els va renyar. 56 I se n’anaren en un altre poble.
57 Mentre feien camí, un li digué: —Et seguiré arreu on vagis.
58 Jesús li respongué: —Les guineus tenen caus, i els ocells, nius, però el Fill de l’home * no té on reposar el cap.
59 A un altre li digué:—Segueix-me. Ell respongué: —Senyor, deixa’m anar primer a enterrar el meu pare.
60 Jesús li contestà:
—Deixa que els morts enterrin els seus morts; tu vés i anuncia el Regne de Déu. *
61 Un altre li digué:
—Et seguiré, Senyor, però primer deixa’m anar a dir adéu als de casa meva. *
62 Jesús li va respondre:
—Ningú que mira enrere quan ja té la mà a l’arada no és bo per al Regne de Déu.